Yazdır
Özsuyla sağlığınızı koruyun
Beslenme

subat-2013-beslenme-2-resim-1 Sağlıklı bir yaşam için insanları yeme alışkanlıklarını değiştirmeye yönlendiren ‘Özsu Efendisi’ Jason Vale’den öğreneceğiniz çok şey var...

Yalnızca meyve ve sebzelerin özsuyunu tüketerek sağlığımızı korumamız mümkün mü? Vücudumuz için gerekli tüm besin maddelerini meyvesebze sularından alabiliyor muyuz?
Evet, her renkteki, taze sıkılmış meyve ve sebze sularından ihtiyacınız olan besin maddelerini alabilirsiniz. Ancak, blender’dan geçireceğiniz avokado ve muz gibi besinleri eklemek şart… Tabii ki, hayat boyu özsu ile beslenin ve başka bir şey yemeyin demiyorum. Ancak özsu, günlük beslenmenizde önemli bir yer oluşturmalı. Çünkü her şeyi pişirerek yemeğe alıştığımız için meyve ve sebzeleri çiğ olarak yeteri kadar tüketmiyoruz.

Karıştırınca etkileşim içine giren meyvesebzeler var mı?
Evet, bazı meyve-sebzeler karıştırılarak sıkıldığında, sindirimi hızlandırmak gibi faydalar sağlayabilir. Örneğin, karpuz inanılmaz derecede hızlı bir şekilde sindirilir. Normalde karpuzla ıspanak suyunu karıştırmayı tercih etmeyebilirsiniz. Ancak yine de bu, içeceğiniz herhangi bir gazlı içecekten çok daha iyidir. Ben sebze suyu hazırlarken tat katmak amacıyla içine elma katmayı seviyorum. Meyve yerine sebze suyuna daha çok ağırlık vermelisiniz. Meyveleri daha çok sebze sıkarken, tat katmak amacıyla kullanabilirsiniz.

Meyve-sebze suyu içerek sağlıklı bir şekilde kilo verebileceğimizi söylüyorsunuz. Peki, ya sağlıklı bir şekilde kilo almak istiyorsak, özsu tüketmek işe yarar mı?
Tabii ki… Meyve suyu içerek kilo almak istiyorsanız, bol miktarda avokado kullanabilirsiniz. Avokado, proteinin yapıtaşları olan ve vücudumuz için oldukça gerekli bütün amino asitleri içeren bir meyvedir. İçinde blender’dan geçireceğiniz avokadoların ve her türlü sebzenin bulunduğu büyük karışımlar hazırlayın. Normalde kilo almak, kilo vermekten daha zordur. Tabii ki sürekli yiyerek kilo alan normal bir insandan değil, gerçekten kilo almak isteyip alamayan insanlardan söz ediyorum. Yemek yemekten korkan anoreksik ve blumik birçok insanla karşılaştım. Özsu ile beslenerek istemeyecekleri şekilde kilo almayacaklarını, doğru ve sağlıklı şekilde alabileceklerini anlatmak onları her zaman ikna etmiştir.


Meyve suları bekletildiğinde vitaminleri kaçar mı? Sıktıktan ne kadar süre sonra tüketmiş olmamız gerekiyor?
Evet. Protein, yağ, karbonhidrat gibi bazı besin maddelerini hala koruyor olsa da vitaminlerini kaybeder. Ancak enzimler ve vitaminler bekletildiği zaman etkisini yitirir. Bu yüzden meyve-sebzeleri sıktıktan hemen sonra tüketmeli veya oksijenle temasını kesmek için cam bir kaba koyarak ağzını sıkıca kapatıp buzdolabına koymalısınız. Bu şekilde tüm gün boyunca saklayabilirsiniz. Dondurduğunuz takdirde ise iki hafta kadar vitaminlerini koruyarak saklayabilirsiniz.

subat-2013-beslenme-2-resim-2Özsu, çocukların beslenmesinde nasıl bir yere sahip olmalı?
Kesinlikle çok önemli bir parçası olmalı… Meyve-sebze suları, 4-5 yaşından büyük çocuklarda sağlıklı beslenme açısından gerçekten çok önemlidir. Meyve sularının yarısı su ile karıştırılarak verilmelidir. Sebze sularını ise sulandırmaya gerek yok. Olduğu gibi verilebilir. Sebze sularını elmayla karıştırarak tat katabilirsiniz.

Soğuk kış günlerinde bağışıklığımızı kuvvetlendirmek için hangi meyve sebzeleri kullanmalıyız?
Hepsini! Vücudumuzun bağışıklık sisteminin bütün besin maddelerine ihtiyacı vardır. Mucize sebzelerden brokoli, kereviz, salatalık, Brüksel lahanası, kara lahana ve elma gibi besinleri karıştırarak bağışıklığınızı güçlendirebilirsiniz.

subat-2013-beslenme-2-resim-3Mineral zengini bütün sebzeler sağlıklı
Jason Vale’a göre yeteri kadar taze meyve yemiyoruz. Vale, “Meyvelerin suyunu tüketmektense bütün olarak yememiz gerektiğini ve bunun faydalı olduğunu biliyoruz ama uygulamıyoruz. Aslında meyve tüketiminde sorun yok. Ancak, sebzeler için aynı şey geçerli değil. Pişirilmemiş taze brokoli, kara lahana, kereviz gibi mineral zengini bütün bu sebzeler yani sağlığımız için gerekli olan yapıtaşlarını yeteri kadar tüketmiyoruz. Bu yüzden, özellikle sebzelerden elde edilen özsu, sağlığımız açısından çok faydalı. Çiğ olarak yiyemediğiniz sebzelerin özsuyunu içmelisiniz. İçine elma katarak hazırladığım özsuyun tadı gerçekten güzel oluyor.” diyor.

FOTOĞRAFLAR: HEMERA, ISTOCKPHOTO / THINKSTOCK

YAĞMUR DEMİR


Seninle Dergisi Şubat 2013 Sayısı

Paylaşmak ister misin?

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    StumbleUpon    Newsvine