Yazdır
Asıl düşmanınız yağ değil şeker
Beslenme

subat-2013-beslenme-resim-1Çikolataya karşı koyamıyor musunuz? Yalnız değilsiniz. Ancak bilmeniz gereken bir gerçek var; fazla kilolarınızın asıl sebebi yağlı gıdalar değil, şekerliler!

ŞEKERLİ GIDA VE İÇECEKLER SANDIĞIMIZ GİBİ BİZE ENERJİ VERMİYOR; AKSİNE ENERJİMİZİ EMİYOR. ÖTE YANDAN CİLDİMİZİ ERKEN YAŞLANDIRIYOR.

Sütlü çikolata, puding ve kek can düşmanlarımız. Oysa siyah çikolata bir antioksidan kaynağı. Ancak yine de uzmanlar, siyah çikolatayı da günde birkaç parçadan fazla tüketmememiz gerektiğini belirtiyor.

Şeker hakkındaki tartışmalara bir süredir yenileri ekleniyor. Şekerin, kilo alımında yağdan daha önemli bir paya sahip olduğuna dair kanıtlar giderek artıyor. Ayrıca şeker, bazı uzmanlar tarafından alkol ve uyuşturucu gibi bağımlılık yaratan zararlı maddeler kadar tehlikeli bulunuyor!

TATLI, UYUŞTURUCU MADDE İLE AYNI ETKİYE SAHİP
Tatlı yiyeceklerin beyninizdeki etkilerini düşündüğünüzde çoğumuzun tatlı krizleriyle mücadele ediyor olması pek de şaşırtıcı değil. Yapılan bazı araştırmalar bu etkinin uyuşturucu maddelerin etkilerine benzediğini gösteriyor: Çünkü şeker, dopamin sistemini harekete geçirerek sarhoşluğa benzer bir etki yaratıyor.

BİR PORTAKAL İNCECİK KALMANIZI SAĞLAYABİLİR
Öğlen 3’te yiyeceğiniz bir portakal sizi aşırı kilolardan koruyabilir. Nasıl mı? O saatte yediğiniz portakal Saat 4’te canınızın çikolata ya da tatlı bir şeyler çekmesini önleyebilir.


ŞEKER SANILANIN AKSİNE ENERJİMİZİ DÜŞÜRÜYOR
Şeker, kana karıştığında vücudun şeker seviyesini ayarlayan pankreasın, insülin salgılamasına neden olur. İnsülin, vücuttaki kan şekeri seviyesini düşürmek için kullanılır. Şeker, kan şekeri seviyesinde fazla yükselmeye neden olduğu zaman, insülin de yaklaşık bir saat sonra büyük bir düşüşe neden olur ve bu sefer size enerji düşüklüğü olarak geri döner.

İŞLENMİŞ ŞEKER VÜCUTA YAĞLANMA YAPIYOR
Uzmanlar, sakkarozun ve hazır gıdalarla gazlı içeceklerde onun yerine kullanılan yüksek fruktozlu mısır şurubunun un veya pirinç gibi diğer şeker içermeyen karbonhidratlardan farklı hareket ettiğini öne sürüyor. İşlenmiş şeker, karaciğeri doğrudan etkiliyor. Eğer yeterince işlenmiş şeker varsa ve karaciğere hızla ulaşırsa, çoğunlukla vücut tarafından yağa çevriliyor.

ÇİKOLATA, KEK VE PUDİNG CAN DÜŞMANLARIMIZ
The British Dietetic Association (BDA) adlı dergi, şekerin bir diğer kalori kaynağı olduğunu açıklıyor. BDA uzmanları, eğer besinlerden, yaktığımızdan daha fazla enerji alıyorsak yakamadığımız fazla enerjinin yağa dönüştürüldüğünün altını çiziyor. Çikolata, kek, dondurma, bisküvi, puding gibi şekerli besinler lezzetli olduğundan ve yüksek kalorili olabileceğinden bu tür tatlı yiyecekler ve içeceklerin kilo aldırma tehlikesi kırmızı çizgide.

Devamı diğer sayfada



GERÇEK ŞEKER MİKTARLARINI BİLİYOR MUSUNUZ?
Bir besindeki şeker içeriği, hem doğal olarak bulunan şekerden hem de ilave şekerlerden oluşuyor. Diyetisyen Nigel Denby, “Doğal şekerler meyve, lif gibi besinlerle birlikte anılır bu yüzden kan şekerinizi çok fazla etkilemezler” diyor. Peki, her iki türdeki şekeri de tükettiğiniz besinlerden çıkardığınızda, geriye ne kalır biliyor musunuz? İşte size fikir verecek bazı değerler!
- Gram olarak gösterilen şeker içeriği hem doğal (meyve) şeker ve früktoz, hem de ilave şekeri içiyor. Şeker küpleri olarak gösterilen miktar, toplam miktar; yalnızca ilave şeker içeriği değil.
- Cips/40 gr, 1.8 gr şeker = Yarım küp şekerden biraz daha az
- Portakal Suyu/250 ml, 25 gr şeker=6 küp şeker
- Kuru hurma/6 adet (30 gr), 19.8 gr şeker=5 küp şekerden biraz daha az
- Meyveli tart/1 tart, 22.7 gr şeker=5.5 küp şeker

subat-2013-beslenme-resim-2GENÇ KALMAK İÇİN ŞEKERDEN UZAK DURUN!
Digiturk Home TV’de yayınlanan ‘The Dr. Oz Show’un sunuculuğunu da yapan Prof. Dr. Mehmet Öz, vücudumuz için gerekli olan şekeri ilave şeker içeren gıdalardan almamamız gerektiğini vurguluyor. Öz, “Vücudumuzun karbonhidrata ihtiyacı vardır çünkü karbonhidratlar sindirim sonrası vücudumuzda şekere dönüşür. Hayatımızı sürdürebilmemiz için gereken enerji üretimi için ise bu şekere ihtiyaç duyarız. Ancak, enerji üretmek ve gereken besin maddelerini alabilmek için ilave şeker içeren besinlere ihtiyacımız yok” diyor. Yeteri kadar kompleks karbonhidrat (tam tahıllar ve baklagiller gibi) ve doğal şeker içeren besinler (meyve ve süt gibi) tüketmek ihtiyacımızı karşılayabiliyor. İlave şeker ise damarlarımızı yaşlandırıp obezite, hipertansiyon, kalp rahatsızlığı, diyabet ve felç riskinizi arttırabiliyor.

SİYAH ÇİKOLATA ANTİOKSİDAN ZENGİNİ
Uzmanlar, sütlü çikolata yerine, bitter çikolatayı tavsiye ediyor. Günde 30 gram bitter çikolata yemek kabul edilebilir ama çikolatanın sütlü olmaması, lokum, krokan veya yüksek yağ içeren besin maddeleri içermemesi gerekiyor. Bitter çikolata ayrıca antioksidan zenginidir ve yapılan son araştırmalara göre kan basıncını düşürmeye yardımcı olur. Günde bir parça bitter çikolata sağlığınız açısından faydalı olabilir ama bir paket asla!

İŞİN SIRRI DENGELEYEBİLMEKTE
‘The Food Hospital’ programının sunucusu diyetisyen Lucy Jones, “Bir tarafta, ‘şeker, dengeli bir diyetin içinde tüketilebilir’ diyen insanlar var. Diğer tarafta ise ortak kanılara dayanarak aşırıya kaçan her besin dengeli beslenmeye engel olur deniliyor. Yani aslında şekeri fazla tüketmediğiniz sürece bir zararı yok. Ama yine de, fazla tüketmesi en kolay hatta yağdan bile daha kolay besindir” diyor.

DAVETLERE AÇ GİTMEYİN!
‘The Diet Trap’ adlı kitabın yazarı yazarı Dr. John Briffa, bazı insanların şekere direnmekte çok zorlandığını söylüyor. Dr. Briffa, özellikle bir davete aç gitmeme konusunda uyarıyor. Çünkü aç gidilen ve bol kalorili, tatlılı ürünler servis edilen bu tarz davetler tüm savunma sistemimizi yıkıyor. NHS, (İngiltere Ulusal Sağlık Hizmeti) kadınların günde 50 gram’dan daha az ilave şeker tüketmesini önerdiğini düşünürsek işimiz hiç de kolay değil hanımlar!

YAĞMUR DEMİR
FOTOĞRAFLAR: ALEXANDRA GABLEWSKI, ISTOCKPHOTO / THINKSTOCK


Seninle Dergisi Şubat 2013 Sayısı

Paylaşmak ister misin?

Deli.cio.us    Digg    reddit    Facebook    StumbleUpon    Newsvine